יהיו מזונותיך – תרופותיך

ותרופותיך – מזונותיך
היפוקרטס (370 לפנה"ס)

אוכל ≠ מזון
"התזונה המערבית" לא באמת מזינה

תזונה נכונה ובריאה חשובה בכל גיל והיא מורכבת מכל אבות המזון: חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים.

תזונה נכונה ומאוזנת חשובה ביותר גם לקיום הפעילות הפיזיולוגית התקינה של הגוף וגם לאיזון הנפש, מניעת תת תזונה, חסרים תזונתיים או מחלות עודף (כולסטרול, סוכרת...).

אוכל מתועש ומעובד הוא הבסיס למחלות רבות שאנו סובלים מהן כיום.

מה מכניסים לנו לאוכל המעובד?

סוכר

גלוקוז (סוכר ענבים) הוא הסוכר המטבולי העיקרי של הגוף שלנו ובלעדיו המוח לא יכול לתפקד.

סוכר לבן (סוכרוז = 2 מולקולות גלוקוז קשורות זו לזו) לא היה קיים עד לפני 300 שנה.

סוכר לבן הוא תוצר של תהליך זיקוק ארוך, במהלכו נוצרים תוצרים, כגון: מולסה, סוכר קנים, סוכר חום כהה, סוכר חום בהיר, סוכר דמררה וסוכר לבן.

ככל שהסוכר יותר מזוקק, כך נשארים בו פחות ויטמינים ומינרלים.

לפני 30 שנה המציאו את הפרוקטוז (סירופ תירס = HFCS).

הפרוקטוז מתוק פי 3 מגלוקוז, ולכן היום כל תעשיית המזון משתמשת בפרוקטוז לצורך המתקה – חיסכון כלכלי אדיר, נזק בריאותי עצום!

למה מוסיפים סוכר למזון?

- שיפור טעם, שימור המזון

- מעניק צבע שחום ואטרקטיבי

- גורם להתמכרות למוצר

- מוסתר מאחורי שמות אחרים: פרוקטוז, גלוקוז, לקטוז, סוכר חום, סירופ אגבה, סירופ תירס, HFCS, סוכר קנים ועוד.

 

הבעיה: גורם להשמנת יתר, הזדקנות מואצת, דלדול מאגרי הוויטמינים והמינרלים בגוף, נפילות אנרגיה, עייפות ומחלות קשות.

קשירת סוכר לסיבי קולגן:

- בדופן כלי הדם – איבוד הגמישות גורם להתפתחות יתר לחץ-דם ולשקיעה של שומנים על הדופן מה שמקדם טרשת עורקים.

- כשנפגעים סיבי קולגן בכליה, כושר הסינון נפגע וחלבונים מגיעים לשתן.

- פגיעה באלסטיות העור והיווצרות קמטים.

- התגבשות של נוזל הקריסטלין בעדשת העין, שקיעת גושים והיווצרות קטרקט.

מלח

- שיפור טעם
- שימור המזון

 

הבעיות:
- מחלות לב וכלי דם
- מחלות כליה
- סרטן

 


כמות מומלצת – כפית שטוחה למבוגר ליום

בפועל - הרבה יותר מזה...

ממתיקים מלאכותיים

אינם תחליף טוב לסוכר. בעלי תופעות לוואי וגורמים לאותן מחלות כמו סוכר, כולל השמנה.

תופעות לוואי: כאבי ראש, עוויתות, ראייה לקויה, הפרעות בזיכרון, שלשול, הקאות, חשד בהעלאת הסיכוי לסוגים מסויימים של סרטן ועוד.

- אספרטיים - מכיל מתנול, חומר מסוכן ומסרטן אשר נאגר בגוף. אגירתו עלולה לגרום לבעיות ראיה, פגיעה עצבית, בעיות נשימה ובעיות בריאות אחרות.

- סכרין - הוכח במחקרים על בעלי חיים כמסרטן, עלול לגרום נזק לכליות.

- סורביטול - מגביר סיכויים למחלת העיניים קטרקט ולשלשול.

- סטיביה - כאבי בטן, בחילה, נפיחות, ללא תרופות לסוכרת וליל"ד, טעם לוואי מר

מונוסודיום גלוטמט
 

- שיפור טעם

- פגיעה בפעילות התקינה של מערכת העצבים: כאבי ראש, התכווצות שרירים, נימול, חולשה וגלי חום (נקרא גם "תסמונת המסעדה הסינית").

תזונה טבעית

התזונה הטבעית מבוססת על אכילת מזון בריא, מגוון, מזין ומלא, תוך התאמה ספציפית ומדויקת לאדם.

היא אינה שוללת אכילת מוצרים מהחי ואין פירושה צמחונות או טבעונות. 

הדגש העיקרי הוא על ריבוי אכילה של מוצרים מהצומח ומיעוט אכילה של מוצרים מהחי, וכן אכילת מזון הקרוב ביותר לצורתו בטבע.

פחמימות

- מקור האנרגיה העיקרי של הגוף.

- פחמימות פשוטות: סוכר לבן, קמח לבן, אורז לבן, ממתקים, חטיפים, שתיה ממותקת, דבש, תפוחי-אדמה.

- פחמימות מורכבות: קמח מלא, אורז מלא, פירות, שיבולת שועל, סיבים תזונתיים.

החשיבות באכילת פחמימות מורכבות:

- סיבים תזונתיים

- פירוק איטי ורמה קבועה של סוכר בדם

- יותר אנרגיה, פחות אגירה כשומן

- אינדקס גליקמי נמוך

חלבונים

החלבונים בונים את הגוף: אנזימים, הורמונים, נוגדנים, נשאים, שרירים, מאגר אנרגיה לשעת הצורך.

חלבון מן החי: בשר, עוף, הודו, ביצים, חלב

חלבון מן הצומח: קטניות (שעועית, חומוס, עדשים, פול, אפונה, סויה), דגנים (חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל, קינואה, אמרנט)

חלבון מלא - חלבון המכיל את כל 22 החומצות האמיניות, כולל 9 חומצות אמיניות חיוניות, שהגוף אינו יודע לייצר לבד וצריך לקבל מהמזון.

תסמינים של מחסור בחלבון:

- חולשה כללית, דלדול שרירים וירידה במשקל

- ירידה בתפקוד מערכת החיסון

- הופעת בצקות

- ירידה ברמת האנזימים

- תת-תזונה

יצירת חלבון מלא לקבלת 9 חומצות אמיניות חיוניות (השיטה הצמחונית):

1.  קטניות + דגנים מלאים

2. קטניות + אגוזים

3. אגוזים + ירקות

4. ירקות + דגנים מלאים

שומנים

- מקור לאנרגיה

- סיוע בבניית התא

- ריפוד והגנה לתאים ולאיברים

- ספיגה ומאגר של ויטמינים מסיסי שומן A,D,E,K

- הגנה מפני איבוד חום

- סיוע ביצירת מלחי מרה

- סיוע ביצירת הורמונים

חומצות שומן רוויות – מזון מן החי, מרגרינה. מעלות רמות כולסטרול ושומנים בדם וגורמות להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

חומצות שומן חד בלתי-רוויות – חשובות לייצור הכולסטרול "הטוב", נמצאות באבוקדו, זיתים, בוטנים, אגוזי פקאן, שקדים וכו'.

חומצות שומן רב בלתי-רוויות – חשובות למבנה התא, להפחתת הכולסטרול "הרע" וליצירת חומרים נוגדי דלקת בגוף. נמצאות באגוזים, חמניות, תירס וכו'.

חומצות שומן חיוניות – חומצות שומן רב בלתי-רוויות שהגוף אינו יודע לייצר בעצמו: אומגה 3, אומגה 6, אומגה 9 (מקור לאומגה 3: זרעי פשתן, זרעי צ'יה, סלמון נורבגי, רגלת הגינה)

-מה שחשוב הוא היחס בין אומגה 3 לאומגה 6, שצריך להיות 1:3

בפועל הוא 1:30

מחסור בחומצות שומן חיוניות:
פגיעה בגדילה, התייבשות העור, אקזמה, ירידה בפוריות, שינויים ביכולת קרישת הדם, היחלשות מערכת החיסון, פגיעה בתפקוד הכליות, ירידה בתפקוד שריר הלב, פגיעה במערכת העצבים.

ויטמינים ומינרלים

ויטמינים – מולקולות אורגניות חיוניות לתהליכי חילוף חומרים בגוף.

ויטמינים מסיסי שומן: A, D, E, K
ויטמינים מסיסי מים: כל השאר

 

מינרלים – יסודות אנאורגניים, המשפיעים על מאזן הנוזלים בגוף, מאזן חומצה-בסיס, חשובים לחילוף חומרים ולתפקוד תקין של רקמות הגוף.

לדוגמה: סידן, זרחן, מגנזיום, אשלגן, נתרן, כלור, ברזל, אבץ, יוד, כרום, סלניום, נחושת, גופרית, פלואור וכו'.

מקורות לויטמינים ולמינרלים:

- פירות וירקות ממגוון צבעים, בעיקר עלים ירוקים

- דגנים מלאים

- חשיפה לשמש

- שמנים צמחיים

- קטניות

- מזון מן החי

פירות וירקות – תרופות מן הטבע:
 

הפחתת הסיכון למחלות כרוניות

תחזוקה תקינה של הגוף

האטת תהליך ההזדקנות

ההמלצה לצרוך 5-9 מנות פירות וירקות ביום.
 

קבוצת הצבע האדום: הגנה מפני סרטן ומחלות לב
ליקופן - נוגד חמצון חזק
 

קבוצת הצבע הכתום: שמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון, הגנה על העור והגנה מפני סרטן

β-קרוטן - השפעה מיטיבה על העור, מזעור נזקי קרינה, האטת תהליכי הזדקנות העור, הגנה מפני סרטן העור, שיפור את מראה העור, השיער והציפורניים, האטת ירידה קוגניטיבית, הפחתת רגישות לשמש, האטת ניוון רשתי.

קבוצת הצבע הירוק: שמירה על בריאות העיניים, חיזוק עצמות, תפקוד תקין של הדם

כלורופיל - מגביר ייצור של תאי דם אדומים, ניצול טוב יותר של החמצן, עוזר לניקוי רעלים ומשפר את מחזור הדם

לוטאין - שמירה על בריאות העין, מניעת התנוונות מאקולרית תלוית-גיל, הגנה על עדשת העין מפני נזקי חמצון ומפני התפתחות קטרקט, מניעת טרשת עורקים, מחלות לב וסרטן.

 

קבוצת הצבע הסגול: האטת תהליכי הזדקנות, בפרט של המוח

אנתוציאנינים – נוגדי-החמצון החזקים ביותר, מגינים על ליפידים ברקמת המוח מפני חמצון, מגינים מפני טרשת עורקים, מגינים מפני סיבוכי הסוכרת, מגינים מפני דלקות בכלי הדם ואלרגיות.

קבוצת הצבע הלבן: שמירה על כלי הדם והלב ומלחמה בחיידקים ובדלקות

תרכובות גופרית - נמצאות רק בבצלים לסוגיהם ובקרובי משפחתם: שום, כרישה ועירית.
מסייעות במניעת סוגי סרטן, מדללות דם ומונעות קרישת דם, מעלות HDL, מורידות TG, מורידות סוכר בדם.
אליצין – בשום, אנטיביוטי ואנטי-ויראלי
סולפוראפאן ואינדול-3-קרבינול – במצליבים, אנטי-סרטניים

כיצד נרכיב תפריט טבעי ובריא?

1. נוסיף לכל הארוחות שלנו מנה של ירקות: חיים, מבושלים, מאודים וכו'

2. נאכל ירקות מ-5 צבעים שונים בכל יום: אדום, ירוק, צהוב, כתום ולבן

3. נוסיף לתפריט 2-3 מנות של פרי בכל יום

4. נחליף את כל הדגנים הריקים בדגנים מלאים

5. נוסיף לתפריט שומנים טובים, כגון: שמן זית, טחינה מלאה, אגוזים וזרעים

6. נשתה לפחות 2 – 3 ליטר מים או חליטות צמחים ללא סוכר כל יום

7. נימנע עד כמה שאפשר מחטיפים וממתקים תעשייתיים ונכין בבית לבד

בקטגוריית: "טיפים, מאמרים ופודקאסט" באפליקציה תוכלו למצוא את מתכוני השייקים מהמצגת.